English

The Verb I am

{ whisper : “ i am , is not what i used to be “ }

 

because of the fall , what i am became i was

things fall apart , i am left me , looked for a new host , so i was left with i was

that looped past , veiling the present , turning am’s into was’ … … 

 

but now , i am came back to me …

like a lost lamb , i summoned it with dashes of light and colour , so it could find me from afar

 

i hurled my i was into the heavens and as my i am hurdled toward me …

that stubborn little conjugation , so fickle and fine , often frightened away by other tenses like i will be and i would be

 

my i am changes , transmutes and morphs … an amoebic goo that expands and contracts , mimicking my lungs …

::: this ancient slime , it finds new manifestations and chromatic wonders :::

 

my i am makes a series of whirling dynamic movements dictating a set of cosmic coordinates ,

mapping out my how , when and where forming a tetrahedron , as miraculous as the facets of quartz …

::: hop onto that crystalline :::

 

and what about my what ?  the relationship between my i am and my what is like a fractal pattern :

::: never disclosing the original copy :::  who came first ? my i am and my what are like twins : 

one born just a little before the other , genetically identical , with some nuanced differences …

 

and what about my why ? my why presents itself when i am still , or when i move …

a comical dichotomy that never ceases to dazzle and befuddle me …

my why is my north star , only visible in the dark , i seek you out through movement even if i can’t see you ;

you omnipresent sparkle …

 

now , my i am back in me …

i swallowed that viscous light , that nebulous prismatic pleasure

[ i recalibrate , settings back to default a little hole in my chest patched up again

glittery sprinkles rolling out of my orifices teasing my senses ]

 

by art curator and art critic Gabriel Virgilio Luciani

For Anna Dart, serie The Verb I am, 2018

 

Following Isadora Duncan´s approach towards integrating dance with other types of learning Anna Dart already being an adult undertook contemporary dance studies in 2018. "I challenged myself pursuing my old dream in order to create a healthier environment within my emotional and physical vessel. It had an impact to the material world: my paintings became bigger, there is gravity, intricate gestures, complex and simple ones, there is strength, movement and stillness. I have always had a nomad spirit. Dance is such a fascinating country to travel to.  And it is almost impossible to make the map of it, transcribe the choreography. I made a try to paint it."

 

Español

El Verbo Soy

 

{ susurre : “ yo soy no es lo que yo era “ }

 

debido a la caída , yo soy se reemplazó por yo era      

 las cosas se desmoronan , mi yo soy me dejó , buscó un nuevo hospedador , así que solo me quedé con yo era ...

el pasado en bucle , velando el presente , convirtiendo yo soy en yo era ... ...

 

pero ahora , ha vuelto a mí ... como un cordero perdido , lo invoqué con rayas de luz y color ,

para que pudiese encontrarme desde lejos

lancé mi yo era hacia los cielos y mi yo soy se abalanzó hacia mí ...

esa pequeña y obstinada conjugación ,  tan voluble y fina ,      

a menudo amenazada por otros tiempos verbales como yo seré y yo hubiese sido ...

 

mi yo soy cambia , transmuta y se transforma ...

una sustancia pegajosa amibiana que se expande y contrae , imitando mis pulmones ...

::: este limo antiguo , encuentra nuevas manifestaciones y maravillas cromáticas :::

mi yo soy hace una serie de movimientos dinámicos dictando un conjunto de coordenadas cósmicas ,

trazando mi cómo ,  cuándo y dónde

formando un tetraedro , tan milagroso como las facetas del cuarzo ...

::: hop onto that crystalline :::  flow, flow, flow

 

y ¿ qué hay de mi qué ? la relación entre mi yo soy y mi qué es como un patrón fractal :

::: nunca revelando la copia original :::  pero quién vino primero ? 

mi yo soy y mi qué son como gemelos idénticos : uno nacido un poco antes que el otro , genéticamente idénticos ,

con algunas diferencias matizadas ...

 

y qué pasa con mi por qué ? mi por qué se presenta cuando estoy quieto , o cuando me muevo ...

una dicotomía cómica que nunca deja de deslumbrarme y confundirme ...

mi por qué es mi estrella polar , solo visible en la oscuridad ,

te busco a través del movimiento aunque no te veo ; ese brillo omnipresente ...

 

ahora , mi yo soy de vuelta a mí ...

me tragué esa luz viscosa , ese nebuloso placer prismático

[ recalibro , la configuración vuelve a su estado por defecto el pequeño agujero

en mi pecho remendado de nuevo destellos relucientes brotando de mis orificios embromando mis sentidos ]

 

Escrito por el curador de art y crítico de arte

Gabriel Virgilio Luciani

Para Anna Dart, serie El Verbo soy, 2018

 

Siguiendo la idea de Isadora Duncan de integrar la danza con otros tipos de materias durante el aprendizaje, Anna Dart ya de adulta realizó estudios de danza contemporánea (2018). "Me desafié a mí misma a perseguir mi viejo sueño para crear un ambiente más saludable dentro de mi cuerpo físico y emocional. Eso tuvo un impacto en el mundo material: mis pinturas se hicieron más grandes, hay gravedad, gestos complejos y simples, hay fuerza, rapitez y quietud. Siempre he sido un espíritu nómada. La danza es un país fascinante para viajar. Y es casi imposible hacer el mapa de él, transcribir la coreografía. Intenté pintarlo."

Français

Je suis le Verb

À la suite de l’approche d’Isadora Duncan visant à intégrer la danse à d’autres types d’apprentissage, Anna Dart ayant déjà atteint l’âge adulte a entrepris des études de danse contemporaine (2018). "Je me suis mis au défi de poursuivre mon vieux rêve afin de créer un environnement plus sain au sein de mon corps physique et émotionnel. Cela a eu un impact sur le monde matériel: mes peintures sont devenues plus grandes, il y a la gravité, des gestes complexes et simples, il y a la force, le mouvement et immobilité. J'ai toujours eu un esprit nomade. La danse est un pays fascinant dans lequel voyager. Et il est presque impossible d'en faire la carte, de retranscrire la chorégraphie. J'ai essayé de la peindre. "